Menu

Emil Hannovers arkiv

Introduktion


Johan Rohde, Sildig aften ved havnemolen i Hoorn, 1893. Olie på lærred, 53x63 cm. Den Hirschsprungske Samling.

Den Hirschsprungske Samling har et enestående arkiv med mere end 25.000 kunstnerbreve og dokumenter som dagbøger, scrapbøger og fotografier. Arkivet er sammensat af en række delarkiver, hvoraf kunsthistorikeren Emil Hannovers arkiv indgik som testamentarisk gave til Den Hirschsprungske Samling i 1923.

Emil Hannover (1863-1923) var Den Hirschsprungske Samlings første direktør og var en af de toneangivende kunstkritikere omkring år 1900. De mange typer af netværk, der knytter sig til hans position som museumsmand, kunstkritiker og aktiv forfatter, er repræsenteret i hans arkiv, der tæller ca. 6500 breve fordelt på omkring 825 brevskrivere. Som et tværsnit af det 19. århundredes danske kunsthistorie imponerer arkivet dermed både i omfang og bredde, men også i dybde: Enkelte af de bevarede korrespondancer er meget omfattende - som arkivets 344 breve, der er udvekslet mellem Hannover og maleren Johan Rohde (1856-1935).

Gå direkte til søgning

Materialet, der er udvalgt til først at blive gjort tilgængeligt online, er brevene til og fra Hannover i årene 1887-1893. I denne periode fandt vigtige, institutionelle forandringer sted i det danske kunstliv, som førte til etableringen af Den frie Udstilling i 1891. Rohde var drivkraften i kredsen af kunstnere, der stod bag oprettelsen af dette modsvar til Kunstakademiets censurerede udstillinger på Charlottenborg. Han skrev flittigt hjem til Hannover under sit udlandsophold i sommeren 1892, hvor han bl.a. malede en række stemningsfulde aftenbilleder fra Hoorn nord for Amsterdam, selvom han ved ankomsten i juni 1892 tvivlede på, om opholdet ville give udbytte: ”Om jeg kan male noget her, ved jeg rigtignok ikke, men jeg holder meget af Stedet, en lille fredelig Provinsby ved Zuidersøen.” Ikke desto mindre var Sildig aften ved havnemolen i Hoorn det følgende år udstillet på Den frie Udstilling, og i Politiken omtaltes maleriet som et af Rohdes ”fo[r]trinlige Landskaber blandt hvilke man særlig bemærker et Par Aftenbilleder fra en lille hollandsk By. De synes med deres større og friskere Behandling at indvarsle en ny Epoke i Kunstnerens Produktion.”

Brevene i Hannovers arkiv mellem Hannover og Rohde, for ikke at tale om Hannovers udvekslinger med en lang række andre kunstnere som Harald og Agnes Slott-Møller, P.S. Krøyer, Sofie Holten og Ludvig Find, giver et fascinerende og nuanceret indblik i de personlige forbindelser, præferencer og alliancer, i kunsten og i udstillingerne i tiden omkring stiftelsen af Den frie Udstilling og de første turbulente år i 1890’erne. Følg med i korrespondancerne her.