Menu

Emil Hannovers arkiv

1909-05-18

Modtager

Emil Hannover

Dokumentindhold

Krøyer er i Venedig under den ottende biennale, og han sidder "under de grønne Træer, med en Carafon herlig Hvidvin foran mig." ved den udstillingsbygning, der fra april til oktober bl.a. huser en lang række af hans værker. Han har netop læst - og takker for - en anmeldelse, som Hannover har skrevet om ham. Krøyers venner, kunstnerne Albert Besnard og Anders Zorn er også inviteret til udstillingen og er i Venedig på samme tid som Krøyer. Det samme gælder Ettore Tito og Franz von Stuck. Krøyer slutter brevet af med nogle betragtninger over de andre kunstnere. Mest beundrer han Bernard og Zorn, selvom han ikke anser deres her udstillede værker for deres bedste.

Transskription

[brevet er skrevet med blyant, bortset fra de allerførste ord. Foroven med blyant i Hannovers hånd:]
Krøyer
modt: 23 Maj

Tirsdag d 18de Mai 1909

Kjære Emil Hannover
Jeg sidder her
i Sommer – nej – den Pen man
har givet mig er umulig – jeg
tog min Blyant.
Altsaa – jeg sidder
her udenfor Udstillingsbygningen
under de grønne Træer, med
en Carafon herlig Hvidvin foran
mig. Og jeg har lige læst
hvad De har skrevet om mig
i Kataloget.
Jeg trænger til
at sende Dem et Par Ord
til Tak fordi De har skre-
vet om mig som De har
gjort – Venezianerne – og de
mange Andre der læser Kata-
loget vil se sympathiske
paa min Udstilling efter
at have læst Deres Artikel

[2]
Altsaa – Tak for det!
Det er overhovedet et
morsomt Stævne her mellem
Besnard, Zorn og mig –
Stuck er lidt udenfor det Hele
– hans ”Krigen” er jo nok
et ganske betydeligt Billede
– men som Helhed – nej.
Italieneren Tito er forresten
flink – det er en Mand
med Mod og Humeur.
Men Besnard Zorn og jeg
staar alligevel hinanden
nærmere – jeg beundrer ial-
fald dem begge – men
har unægtelig set betyde-
ligere Ting af dem begge
end netop her.
Jo – jeg trængte blot
til at sende Dem et Par
Ord og haaber at De mod-
tager dem i bedste Mening
Deres
P.S. Krøyer

Omtalte genstande

Fakta

Brev

Dansk

Datering i brev.

Krøyer udstillede mere end fyrre af sine vigtigste figurbilleder og portrætter på Venedigs ottende bienneale "Ottava esposizione d'arte della citta di Venezia", 22. april til 31. oktober 1909. Biennalen var det år bygget op omkring fem, særligt inviterede kunstnere: P.S. Krøyer, Albert Besnard, Anders Zorn, Franz von Stuck og Ettore Tito. Krøyer var derfor i Venedig midt i maj, hvorfra nærværende brev til Hannover er skrevet, men rejste efter et kort ophold via Basel hjem til Skagen igen. Det var hans sidste udlandsrejse, da han døde i Skagen i november samme år. Ti dage før hans død havde hans udstillede værker fået hård kritik - næppe med hans kendskab - i det italienske tidsskrift La Voce. Se f.eks. Hornung, "Peder Severin Krøyer", Forlaget Palle Fogtdal 2002; Saabye (red.), "Krøyer, i internationalt lys", Den Hirschsprungske Samling og Skagens Museum 2011.

Venedig

Brevet er skrevet på papir med cafeens brevhoved: Caffè Bottigleria Ciacomuzzi, S. Marco, Calle Vallaresso, Venezia.

Albert Besnard
Franz von Stuck
Anders Zorn

Den Hirschsprungske Samling